Overgang

Naast de bekende ongemakken kan de overgang ook de nodige extra kilo’s met zich meebrengen.
De oplossing: een nieuw evenwicht vinden tussen je voeding en je energieverbruik.

Door de hormoonverandering verbrandt het lichaam minder calorieën. Het oestrogeengehalte en de productie van testosteron, daalt drastisch. Normaal wordt dit mannelijke geslachtshormoon in kleine hoeveelheden in de eierstokken aangemaakt. Het lage testosterongehalte zorgt voor verlies van spiermassa en toename van de vetmassa. Minder spieren betekent minder behoefte aan energie en dus minder behoefte aan calorieën. Wanneer je de eetgewoontes niet aanpast, worden de overtollige calorieën omgezet in vet.

Voor de overgang zit bij de meeste vrouwen het vetweefsel op de heupen en dijen. Na de memopauze hoopt het lichaamsvet zich meer op de buikstreek. Vrouwen met overgewicht lopen hierdoor een verhoogd risico op hart- en vaatziekten en diabetes. Het kan dus geen kwaad om op je voeding te letten tijdens de overgang. Om de spierafbraak tegen te gaan, zal je ervoor moeten zorgen dat je zelf meer spiermassa ontwikkeld ten koste van het vetweefsel. En dat kan maar op één manier: bewegen. Voor de meeste mensen is wandelen een goede vorm van lichaamsbeweging. Wandelen kan bijna overal en altijd. Daarnaast kan het helpen tegen botontkalking.

  • Eet gezond en gevarieerd.
  • Gebruik weinig vet en suiker.
  • Eet volop groente en fruit.
  •  Doe zuinig met frisdranken en alcohol.
  • Eet niet te veel en beweeg.