moeilijke momenten

Moeilijke momenten horen erbij als je probeert kilo’s kwijt te raken. Eten heb je nu eenmaal nodig en je wordt er dagelijks aan blootgesteld.”zien eten, doet eten “De prikkels van buitenaf zorgen dat we trek in eten krijgen zodra etensgeuren ruiken, (patatkraam)of als we etenswaren zien.(gebak bij de warme bakker)

Een andere oorzaak is emotioneel eten. Hierbij gaan we eten zodra we bepaalde emoties ervaren zoals boosheid, verdriet, teleurstelling, verveling, stress of frustratie, of dagen dat je uit je ritme bent. Men voelt zich” niet lekker in zijn vel “zonder dat er een duidelijke omschreven emotie is, en deze momenten kunnen knap lastig zijn.

Weer anderen zijn te streng voor zichzelf tijdens het lijnen. Ze nemen te weinig voedsel. Als gevolg van honger of omdat het lijnen als straf wordt ervaren, kan dan op bepaalde momenten te veel worden gegeten, zoals op een verjaardag. Alles wat ze zichzelf ontzegd heeft, wordt dan alsnog genomen.Naderhand komt het schuldgevoel en gaat weer te streng lijnen.

Een paar tips om deze moeilijke momenten te lijf te gaan:

  • Houd je doel voor ogen.Wat is de belangrijkste reden dat je de extra kilo’s kwijt wil.
  • Zorg dat je een gezond alternatief binnen handbereik hebt( wat rauwkost of een stuk fruit) op de momenten dat je wilt gaan snoepen.
  • Wil je eten uit verveling: zoek afleiding. Desnoods het was strijken, opruimen, maak een wandeling of bel een vriendin. Alles wat afleidt van je plan om te gaan snoepen.
  • Zorg dat je zo min mogelijk “slecht voedsel “in huis haalt.
  • Durf nee te zeggen wanneer er taart wordt getrakteerd. Al dringt de omgeving nog zo aan.Je bent een doorzetter. Maak van tevoren een afspraak met jezelf wat je wel of niet neemt. Bijv. Vandaag neem ik geen gebak, maar neem ik twee borrelhapjes. Wees standvastig en laat je niet ompraten.
  • Toch een keer teveel gegeten? Voel je dan niet rot, maar pak je weekmenu weer op. Denk niet “het lukt me toch niet”, want dan is het hek van de dam. Door het woordje “moeten”maak je alles veel zwaarder dan het is. Vervang daarom het woord in “willen”, Ik wil afvallen, en ik wil meer bewegen. Willen komt uit wilskracht en maakt alles veel leuker en eenvoudiger.
  • Sta jezelf toe te genieten en raak niet gefrustreerd als de teller van de weegschaal daardoor een week blijft hangen. Pak na je weekend de draad weer op.Blijf volhouden, het kan zijn dat je wel in vet bent afgevallen, maar meer vocht vasthoudt.

Controle over je eetgedrag

Het blijkt vaak enorm moeilijk om baas te blijven over je eigen eetgedrag in periode van stress. Om dit probleem op te lossen is het belangrijk om de oorzaak te achterhalen. Als BGN gewichtsconsulent kan ik u helpen om alles op een rijtje te zetten, dat maakt het probleem inzichtelijk,zodat jezelf met een oplossing kunt komen.