Tips voor feestjes, verjaardagen en op vakantie.

Feestjes,verjaardagen en vakantie.

Verjaardagen worden in ons land uitbundig met eten en drinken gevierd. Veel lijners gaan dan ook tijdens een verjaardagfeest de mist in. Iemand die regelmatig een of twee verjaardagen per week heeft, zal zeker niet afvallen, eerder nog aankomen wanneer aan het nemen van de feestelijke hapjes geen halt wordt geroepen. Wanneer u zelf een verjaardagfeestje houdt, zijn er andere mogelijkheden om aan het dieet te houden dan wanneer het feestje van een ander betreft. U hebt in het laatste geval immers geen invloed op wat er in huis wordt gehaald.

Wanneer u zelf jarig bent, kan de hoeveelheid calorieën zo beperkt mogelijk gehouden worden met behulp van de volgende tips:

  • De hapjes kunnen het beste in de keuken of op een aparte tafel worden neergezet. De gastvrouw kan dan af en toe met de schalen rondgaan. Wanneer al het eten op de tafel wordt uitgestald, is de verleiding wel heel erg groot om te blijven eten.
  • Spreek van te voren met uzelf af wat u wel wilt nemen en wat niet en houdt u daar ook aan.
  • Wanneer er restjes over zijn, kan de gastvrouw de eetwaren het beste meegeven aan de visite
  • Kies gebaksoorten die de minste calorieën leveren. De vruchtenvlaai komt er het beste van af, een plak cake, een sprits of een stroopwafel leveren heel wat minder energie dan bijvoorbeeld een kwarkgebakje.
  • Caloriearme hapjes.

    1. Handje Japanse mix
    2. Toastje met 20 + smeerkaas, roomkaas of filet americain
    3. Blokje 30 + kaas
    4. Ham/ossenworst met een stukje augurk
    5. Snoeptomaatjes.
    6. Een prikker met een blokje 30 +kaas en een cherrytomaatje.(20 gram =60 kcal)
    7. Toastje met zalm, smeerkaas of filet American.(= 44 kcal)
    8. rolletje ham met asperge/augurk. (1 stuks=35 gram=25 kcal)

Verjaardag feestjes buitenhuis.

Wanneer iemand naar een verjaardag gaat, kan hij rekening houden met de volgende tips.

  • Houd het normale voedingspatroon aan. Sla niet een maaltijd over met de gedachte:”dan kan ik tijdens de verjaardagvisite wat meer nemen “. Er ontstaat door het overslaan van een maaltijd alleen maar trek, met het gevolg dat het eten van allerlei lekkere hapjes flink uit de hand kan lopen.
  • Spreek van te voren met uzelf af wat u wel wilt nemen en wat niet en houdt u daar ook aan.
  • Neem u voor om niet te laten overhalen meer te nemen dan u van plan was, wees vastbesloten en aarzel niet bij uw weigering.
  • Leer complimenteus weigeren. Zeg dat het er allemaal prima uitziet, maar u nog geen trek heeft, net heeft gegeten en liever nog even wil wachten.
  • Het inschakelen van de directe omgeving. Wanneer de gastvrouw of gastheer een goede bekende is, kan u hem/haar van tevoren vragen niet al te veel aan bieden en niet aan te dringen.
  • Maak zoveel mogelijk gebruik van caloriearme hapjes en drankjes als die aanwezig zijn. Blijf af van de vette hap, zoals chips,pinda’s buitenlandse kaassoorten en borrelhapjes.

Uit eten gaan

Buitenhuis eten kan voor een lijner een aantal nadelen hebben. Vooral in restaurants is het eten vaak calorierijk. Er worden grote porties vlees verstrekt, vaak voorzien van een sausje, meestal gebakken aardappelen en de groente is aangemaakt met boter. De nagerechten zijn vaak energierijk, denk bijvoorbeeld aan is, taart en chocolademousse. In de tweede plaats is men geneigd buitenhuis meer te eten, dit kan komen doordat het erg gezellig is. Daarnaast zijn veel mensen nu eenmaal zo ingesteld dat zij alles willen opeten wat er op tafel staat.

Tips:

  • Bepaal van tevoren wat u gaat eten en drinken.
  • Wees zuinig met alcohol.
  • Gebruik zo weinig mogelijk van de sausjes.
  • Neem geen ijs, taart of pudding toe. Vervang deze door een kop koffie of een schaaltje vers fruit.
  • Rek de maaltijd! Door af en toe de vork neer te leggen, is men eerder verzadigd.
  • Eet zoveel dat u nog net een beetje trek hebt en stop dan met eten. Het verzadigingsgevoel treedt even later toch op.

Op vakantie is alles anders, maar probeer zo veel mogelijk in het ritme van drie maaltijden en drie tussendoortjes te blijven.

  • Sla geen maaltijd over, de tussentijdse trek wordt dan meestal gestild met de verkeerde producten.
  • Wees zuinig met alcohol
  • Eet niet iedere dag ijs
  • Neem niet elke dag iets lekkers bij de koffie
  • Bij halfpension: Neem als lunch geen warme maaltijd, maar houd het tot een broodmaaltijd.

Dit kan door zelf brood en beleg te kopen. Wanneer je voor de lunch een restaurant bezoekt is de verleiding groot een snack zoals een kroket, pannenkoek, of uitsmijter te nemen. Dit zijn juist dikmakers.

  • Beweeg meer dan normaal op vakantie door dingen te ondernemen, door allerlei bezienswaardigheden te gaan bekijken. Is er een zwembad in de buurt? duik daar dan elke dag een half uurtje in of ga wandelen na het eten.

Belangrijk blijft dat je van de vakantie geniet en dat indien het niet anders kan, je ook best het dieet kan laten rusten.

Barbecueën

Met de volgende tips past een barbecue in een weekmenu.

  • Vermijd witte sausen ( mayonaise) en pindasaus. Dit zijn echte dikmakers.
  • Kies voor rode saus, zoals ketchup, barbecuesaus
  • Voor mannen vijf stukjes vlees, voor vrouwen vier stukjes.
  • Maak zomerse salades met sla, tomaat, komkommer enz.
  • Als nagerecht een verse fruitsalade
  •  Wikkel een aardappel in aluminiumfolie en pof deze in de houtskool
  • Wees zuinig met het eten van stokbrood(zonder kruidenboter)
  • Wees zuinig met alcohol. Twee glazen rosé of rode wijn kun je gerust drinken.

Tip: Vraag als je een broodje gezond besteld, dit zonder roomboter en met 30 + kaas willen serveren. Ga niet kaasfondue, maar kies voor verantwoord gourmetten met mager rundvlees kipfilet, zalmfilet, kabeljauw en gamba’s. Neem rode in plaats van witte saus en maak een paar gezonde salades erbij.

Feestdagen

De moeilijkste momenten als je wilt afvallen zij de feestdagen. Houd je doel voor ogen en blijf standvastig.

  • Koop Sinterklaas snoepgoed vlak voor 5 december. Wat je niet in huis hebt, kun je ook niet opeten.
  • Marsepein is een caloriebom, maar een stuk taaitaai of speculaasje mag als tussendoortje.
  • Laat het sint weten dat je liever geen chocoladeletter wil.

Kerstdagen.

  • Neem bij het ontbijt een plak kerstbrood maar dan zonder spijs.
  • Versier een eierkoek met rood fruit voor bij de koffie
  • Zorg dat jij degene bent die kookt voor de familie of vrienden. Zo kan je zelf een gezond en slank menu samenstellen.
  • Ga na het diner naar buiten voor een wandeling
  • Heb de discipline om na kerst weer rustig aan te doen wat eten betreft.

Oud en nieuw.

  • Maak een lichte avondmaaltijd, bijvoorbeeld een heldere soep met brood.
  • Spreek met jezelf af dat je twee oliebollen mag eten.
  • Neem na alle feestdagen een fruitdag.